Osteopatia dziecięca – czy warto pójść na wizytę z niemowlakiem?

Osteopatia dziecięca zyskuje w ostatnich latach coraz więcej zwolenników. Osteopata dziecięcy specjalizuje się w całościowym postrzeganiu organizmu maluszka i jest w stanie pomóc w jego prawidłowym rozwoju. Co to oznacza? Przede wszystkim odpowiednią diagnostykę maleństwa, rozpoznanie ewentualnych problemów, nadmiernych napięć i pomoc w ich niwelowaniu. Do osteopaty dziecięcego możemy przyjść na każdym etapie rozwoju – chociażby z problemem płaskostopia, skoliozy czy zaparć u starszaków. Jednak do specjalisty warto zgłosić się również z najmłodszymi dziećmi – noworodkami czy niemowlakami.

Ból szyi po wypadku, ból głowy po wypadku – rehabilitacja po wypadku

Rehabilitacja po wypadku to temat, którego nie powinno się zaniedbać. Wypadek często wiąże się z urazami. Niektóre są na tyle poważne, że wymagają natychmiastowej pomocy i później długiej rehabilitacji. Jednak nawet po lżejszych wypadkach może pojawić się ból szyi, bóle głowy… pacjenci często nie zdają sobie sprawy, że nawet niewielka stłuczka, która z pozoru nie spowodowała żadnych obrażeń, może być przyczyną pojawiających się później bólów i dolegliwości. Rehabilitacja po wypadku a wizyta o fizjoterapeuty i osteopaty – w czym może pomóc? Na pytania odpowiada Rafał Raczewski – fizjoterapeuta i osteopata.

Jakie ćwiczenia w ciąży? Najlepiej z fizjoterapeutą!

Jakie ćwiczenia w ciąży  powinna wykonywać kobieta? I dlaczego w ogóle powinna ćwiczyć? Przyjęło się, że ćwiczenia w ciąży mają za zadanie przede wszystkim pomóc utrzymać prawidłową wagę i umożliwić szybszą stratę kilogramów w po ciąży. Tymczasem ćwiczenia w ciąży to podstawa, aby przygotować ciało do porodu oraz zminimalizować ryzyko ciążowych powikłań. Niestety, samodzielne ćwiczenie lub aktywność na siłowni to zdecydowanie za mało. Jak ćwiczyć w ciąży? Na pytania odpowiada fizjoterapeutka Paulina Gorwa.

Osteopata – polecany specjalista od zadań specjalnych.

Osteopata to człowiek, który ma bardzo szeroką wiedzę na tema ludzkiego ciała. Nie specjalizuje się w pracy z jednym narządem czy układem, ale patrzy całościowo na pacjenta. Jest to konieczne, ponieważ wszystkie narządy i tkanki są w naszym ciele połączone i wpływając na jedną ostaopata może zmienić np. napięcia w zupełnie innym miejscu ciała. Czy to nie dziwne, że zgłaszając się do osteopaty np. z bólami głowy zacznie on pracę od przepony czy nawet stóp? Dlaczego osteopata może pomóc tam, gdzie lekarz wydaje się bezsilny, a terapia u osteopaty może być doskonałym uzupełnieniem leczenia i rehabilitacji? Na te pytanie odpowiada Rafał Raczewski, właściciel For Clinic w Poznaniu.

Płaskostopie u dziecka i dorosłego – profilaktyka i leczenie

Skąd się bierze płaskostopie u dziecka?

Wokół płaskostopia krąży wiele mitów: np. że dotyka wyłącznie dzieci i że problem dotyczy wyłącznie stóp. Faktem jest, że pierwszą profilaktyką powinna być prawidłowa pielęgnacja i wspieranie, a nie przyspieszanie rozwoju dziecka. . Słabe mięśnie tułowia nieprawidłowo przenoszą napięcia na nogi, co z kolei przekłada się na wady stóp. Działa to tez w drugą stronę, czyli wady stóp przyczyniają się do rozwoju wad postawy.

Ból szyi – przyczyny i leczenie. Osteopata może pomóc!

Ból szyi to jeden z najczęstszych problemów z którymi ludzie zgłaszają się do osteopaty. Dlaczego? Ponieważ ból szyi najczęściej nie ma jednej przyczyny. Często pacjenci są po wizytach u lekarzy i ortopedów, mają wykonane prześwietlenia i badania, a przyczyna bólu nadal nie jest znana. Dlaczego może boleć szyja?

Dlaczego boli mnie szyja? Ból szyi może mieć wiele źródeł!

Kiedy budzimy się rano z obolałym karkiem najczęściej zrzucamy to na złą pozycję podczas snu. Podobnie jest jeśli szyja boli nad pod koniec dnia, po całym dniu spędzonym np. na pracy przy komputerze. Może to świadczyć i nieprawidłowej pozycji podczas pracy przy biurku lub podczas np. prowadzenia samochodu. Jeśli ból przytrafia się incydentalnie, a kilka ćwiczeń rozciągających pozwala się go pozbyć to nie ma powodów do niepokoju. Najczęściej jednak pacjenci skarżą się na przewlekłe bóle szyi i karku, które utrudniają funkcjonowanie i zmuszają ich do stosowania tabletek przeciwbólowych. Wówczas warto poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy i ją zlikwidować.

Najczęstsze przyczyny bólu szyi to:

• Stany zwyrodnieniowe kręgosłupa: powinny być widoczne na zdjęciu RTG.
  • Przeciążenie: spowodowane np. nadmiernym wysiłkiem fizycznym, nieprawidłowym wykonywaniem ćwiczeń podczas treningów.
  • Nieprawidłowe lub nadmierne napięcia mięśni spowodowane stresem lub niewłaściwą pozycją w pracy.
  • Asymetrie np. w trzymaniu głowy. Mało osób zdaje sobie sprawę, że np. noszenie torebki na jednym ramieniu może powodować powstawanie nawykowego przegięcia głowy i asymetryczne napięcie mięśni.
  • Stany zapalne w obrębie tkanek miękkich lub twardych.

Ból szyi – nie lekceważ, nie lecz się sam!

Przewlekły lub nawracający ból szyi zawsze powinien być impulsem do diagnostyki. Smarowanie bolącego miejsca żelami i zażywanie tabletek przeciwbólowych to maskowanie rzeczywistego problemu. W pierwszej kolejności warto udać się do lekarza, który zleci podstawowe badania jak np. zdjęcie RTG. Należy także odwiedzić ostaopatę, który sprawdzi, czy w ciele nie ma napięć i asymetrii. Ból szyi może powiem wynikać nie tylko ze zmian w samym obrębie szyi czy karku, ale być także konsekwencją napięć w obrębie czaski czy innych partii ciała. Osteopata ocenia stan całego pacjenta, a nie skupia się wyłącznie na odcinku szyjnym. Jeśli zostało wykonane wcześniej zdjęcie RTG warto zabrać je ze sobą na wizytę.

Ból szyi – ćwiczenia

Odpowiednia aktywność fizyczna może pomóc na ból szyi oraz stanowi dobrą profilaktykę. Jeśli pracujesz dużo przy komputerze albo długo prowadzisz samochód pamiętaj o prawidłowej pozycji, a także regularnym wykonywaniu ćwiczeń rozciągających i rozluźniających. Osteopata powinien pokazać Ci zestawy ćwiczeń dla ciebie.

Rafał Raczewski, osteopata Poznań, współwłaściciel For Clinic, dyplomowany fizjoterapeuta. Uczestnik licznych szkoleń z zakresu manipulacji trzewnych, terapii cranio-sacralnej, manipulacji powięzi i innych.

Osteopatia i fizjoterapia w ciąży – po co i dla kogo?

Osteopatia i fizjoterapia w ciąży – czy może pomóc w zminimalizowaniu ryzyka powikłań okołoporodowych? Aktywny tryb życia warto prowadzić zawsze, ale nie oszukujmy się, że większość osób potrzebuje silnej motywacji, żeby zacząć regularnie ćwiczyć i dbać o swoją kondycję. W aspekcie ciąży kwestia pięknej figury jest raczej drugorzędna, aczkolwiek wysportowane kobiety szybciej odzyskują figurę sprzed ciąży. Przygotowania do ciąży i sama ciąża może być dobrą motywacją, żeby intensywniej pomyśleć o swoim ciele, ale nie w kontekście jego urody, tylko funkcji jaką będzie musiało spełnić. Siła mięśni, wytrzymałość, dobra kondycja i stabilizacja to elementy, które można wypracować, a które na pewno przełożą się na ciążę i poród. Wiele kobiet, doskonale przygotowanych teoretycznie do porodu, nieźle znoszących ból „poległo” nie ze względu na komplikacje, ale właśnie brak siły. Jak osteopata i fizjoterapeuta może pomóc w przygotowaniach do porodu?

Skolioza u dziecka – diagnostyka i leczenie?

Skolioza jest jedną z najczęstszych wad postawy u dzieci. Pojawić się nagle i w dowolnym wieku, ale także towarzyszyć dziecku od początku życia np. na skutek powikłań okołoporodowych. Skolioza często mylnie nazywana jest skrzywieniem bocznym, jednak w rzeczywistości problem jest bardziej skomplikowany. Najczęściej skolioza jest wykrywana przy okazji badań okresowych lub np. w przedszkolu. Niestety, często jest już ona dość zaawansowana. Dlatego warto udać się z dzieckiem na wizytę do fizjoterapeuty, który oceni czy dziecko ma skoliozę i ewentualnie zaleci odpowiednią terapię.

Fizjoterapia dzieci – kiedy warto udać się z dzieckiem do fizjoterapeuty?

Fizjoterapia dzieci to szeroka dziecina. Najpopularniejszą dolegliwością z którą rodzice zgłaszaj się do fizjoterapeuty są wady postawy: garbienie się, płaskostopie, koślawość kolan. Dziecko najczęściej kierowane jest przez pediatrę po badaniach okresowych lub po badaniach przesiewowych w przedszkolu lub w szkole. Dlaczego warto jak najszybciej rozpocząć pracę z fizjoterapeutą?

Co to jest fizjoterapia?

Fizjoterapia to w najprostszym rozumieniu zespół metod leczniczych wykorzystujących zjawisko reaktywności organizmu na bodźce. Fizjoterapeuta, za pomocą różnych metod działa na ciało człowieka pobudzając je do działania i przywracając prawidłowe funkcje. Fizjoterapia najczęściej kojarzy się z rehabilitacją po chorobach i urazach. Jednak zakres jej zastosowania jest dużo szerszy.