Jakie ćwiczenia w ciąży  powinna wykonywać kobieta? I dlaczego w ogóle powinna ćwiczyć? Przyjęło się, że ćwiczenia w ciąży mają za zadanie przede wszystkim pomóc utrzymać prawidłową wagę i umożliwić szybszą stratę kilogramów w po ciąży. Tymczasem ćwiczenia w ciąży to podstawa, aby przygotować ciało do porodu oraz zminimalizować ryzyko ciążowych powikłań. Niestety, samodzielne ćwiczenie lub aktywność na siłowni to zdecydowanie za mało. Jak ćwiczyć w ciąży? Na pytania odpowiada fizjoterapeutka Paulina Gorwa.

Czy ćwiczenia w ciąży powinna wykonywać każda kobieta? I po co w ogóle ćwiczenia w ciąży?

Ćwiczenia w ciąży są tak samo ważnym elementem profilaktyki zdrowia matki i dziecka jak zdrowa dieta czy badania lekarskie. Nie chodzi tutaj wyłącznie o utrzymanie pięknej sylwetki i zapobieganiu nadmiernym kilogramom. Przede wszystkim ćwiczenia w ciąży mają: przygotować ciało do porodu, spowodować zmniejszenie dolegliwości związanych z zachodzącymi w ciele zmianami, stanowić profilaktykę powikłań okołoporodowych. Aby jednak to osiągnąć powinny być one dobrane i prowadzone przez profesjonalistę.

Obecnie bardzo popularne są zestawy ćwiczeń dla kobiet ciężarnych pokazywane przez trenerki i celebrytki. Czy to bezpieczne?

Generalnie lepiej robić cokolwiek niż nie robić nic. Takie ćwiczenia z płytą czy zajęcia dla kobiet ciężarnych to na pewno przyjemny rodzaj ruchu i dobrze, jeśli kobieta zwraca na to uwagę. Większość pań w ciąży kontynuuje swoje przyzwyczajenia sprzed ciąży i nie ćwiczy regularnie. Jednak należy podkreślić, że jeśli zależy nam na skutecznej profilaktyce i rzeczywistych efektach to takie ogóle ćwiczenia mogą okazać się niewystarczające. Dlaczego? Ponieważ efekt ćwiczeń zależy przede wszystkim od ich indywidualnego dopasowania oraz prawidłowego wykonania. Niestety, ale robiąc ćwiczenia samodzielnie, szczególnie, jeśli dopiero w ciąży kobieta zaczęła ćwiczyć, bardzo często robimy je nieprawidłowo, niedokładnie, albo nie potrafimy wybrać w gąszczu informacji tych, które faktycznie są bezpieczne i zalecane. Podobnie jak chodzimy do lekarza prowadzącego ciążę, tak warto znaleźć zaufanego fizjoterapeutę, który ma ukończone odpowiednie kursy i doświadczenie w pracy z pacjentkami ciężarnymi.
Osteopatia i fizjoterapia w ciąży - po co i dla kogo?

Osteopatia i fizjoterapia w ciąży – po co i dla kogo?

Ból pleców w ciąży to chyba jedna z najczęstszych dolegliwości. Z czym jeszcze zgłaszają się pacjentki?

Faktycznie, najwięcej kobiet w ciąży skarży się na ból pleców, bóle kręgosłupa, obrzęki, zespół cieśni nadgarstka, zesztywnienie karku w ciąży. Te dolegliwości nie dziwią, zważywszy jak wiele zmian zachodzi w ciele kobiety: począwszy od zmiany środka ciężkości, aż po ułożenie organów. Praca fizjoterapeuty polega na tym, aby tak dobrać rodzaj i intensywność ćwiczeń, żeby wzmocnić ciało a jednocześnie przynieść ulgę w bólu.
Jakie ćwiczenia w ciąży? Najlepiej z fizjoterapeutą!

Jakie metody może stosować fizjoterapeuta? Czy to bezpieczne w ciąży?

Istnieje wiele metod fizjoterepeutycznych dedykowanych właśnie dla kobiet ciężarnych. Ćwiczenia w ciąży to tylko jeden z elementów terapii. Oprócz tego może zastosować: terapię manualną, masaż, oraz kinesiotaping. To ostanie brzmi nieco niezrozumiale, ale jest to świetne wsparcie nie tylko dla sportowców, ale tez dla kobiet w ciąży. Pewnie każdy kojarzy kolorowe plastry, którymi oklejeni są sportowcy. Podobną technikę można wykorzystać aby zniwelować dolegliwości bólowe w ciąży. Plastry nie tylko pomagają na bóle pleców, ale także przeciwdziałają poważniejszym powikłaniom jak na przykład rozejście mięśnia prostego brzucha.

Kiedy warto zgłosić się do fizjoterapeuty w ciąży?

W moim gabinecie w Poznaniu pracuję z pacjentkami od 2 trymestru ciąży. To dobry moment, żeby zacząć ćwiczenia profilaktyczne. Istotne jest, że w każdym kolejnym miesiącu i trymestrze ćwiczenia są inaczej dobierane i dostosowywane do fazy ciąży oraz kondycji kobiety. Spotkania trwają zwykle przez całą ciążę, co około 3 tygodnie. Przygotowuję też dla każdej pacjentki ćwiczenia do pracy w domu. Czas ten poświęcamy także na przygotowanie do porodu, między innymi naukę oddychania. To bardzo kompleksowa opieka nad pacjentką. W razie potrzeby kieruję ją także do osteopaty.

Płaskostopie u osteopaty - profilaktyka i leczeniemgr Rafał Raczewski to osteopata i magister fizjoterapii, właściciel FOR Clinic w Poznaniu. Posiada doświadczenie w pracy z pacjentami z różnymi schorzeniami – od bólów mięśniowych przez problemy z układem pokarmowym aż po choroby przewlekłe. Ukończył kilkadziesiąt szkoleń z zakresu pracy z narządami wewnętrznymi, płynami, układem nerwowym, naczyniowym, psychosomatyką, endokrynologią i immunologią.