Ból szyi to jeden z najczęstszych problemów z którymi ludzie zgłaszają się do osteopaty. Dlaczego? Ponieważ ból szyi najczęściej nie ma jednej przyczyny. Często pacjenci są po wizytach u lekarzy i ortopedów, mają wykonane prześwietlenia i badania, a przyczyna bólu nadal nie jest znana. Dlaczego może boleć szyja?

Dlaczego boli mnie szyja? Ból szyi może mieć wiele źródeł!

Kiedy budzimy się rano z obolałym karkiem najczęściej zrzucamy to na złą pozycję podczas snu. Podobnie jest jeśli szyja boli nad pod koniec dnia, po całym dniu spędzonym np. na pracy przy komputerze. Może to świadczyć i nieprawidłowej pozycji podczas pracy przy biurku lub podczas np. prowadzenia samochodu. Jeśli ból przytrafia się incydentalnie, a kilka ćwiczeń rozciągających pozwala się go pozbyć to nie ma powodów do niepokoju. Najczęściej jednak pacjenci skarżą się na przewlekłe bóle szyi i karku, które utrudniają funkcjonowanie i zmuszają ich do stosowania tabletek przeciwbólowych. Wówczas warto poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy i ją zlikwidować.

Najczęstsze przyczyny bólu szyi to:

• Stany zwyrodnieniowe kręgosłupa: powinny być widoczne na zdjęciu RTG.
  • Przeciążenie: spowodowane np. nadmiernym wysiłkiem fizycznym, nieprawidłowym wykonywaniem ćwiczeń podczas treningów.
  • Nieprawidłowe lub nadmierne napięcia mięśni spowodowane stresem lub niewłaściwą pozycją w pracy.
  • Asymetrie np. w trzymaniu głowy. Mało osób zdaje sobie sprawę, że np. noszenie torebki na jednym ramieniu może powodować powstawanie nawykowego przegięcia głowy i asymetryczne napięcie mięśni.
  • Stany zapalne w obrębie tkanek miękkich lub twardych.
Ból szyi – przyczyny i leczenie. Osteopata

Ból szyi – nie lekceważ, nie lecz się sam!

Przewlekły lub nawracający ból szyi zawsze powinien być impulsem do diagnostyki. Smarowanie bolącego miejsca żelami i zażywanie tabletek przeciwbólowych to maskowanie rzeczywistego problemu. W pierwszej kolejności warto udać się do lekarza, który zleci podstawowe badania jak np. zdjęcie RTG. Należy także odwiedzić ostaopatę, który sprawdzi, czy w ciele nie ma napięć i asymetrii. Ból szyi może powiem wynikać nie tylko ze zmian w samym obrębie szyi czy karku, ale być także konsekwencją napięć w obrębie czaski czy innych partii ciała. Osteopata ocenia stan całego pacjenta, a nie skupia się wyłącznie na odcinku szyjnym. Jeśli zostało wykonane wcześniej zdjęcie RTG warto zabrać je ze sobą na wizytę.

Ból szyi – ćwiczenia

Odpowiednia aktywność fizyczna może pomóc na ból szyi oraz stanowi dobrą profilaktykę. Jeśli pracujesz dużo przy komputerze albo długo prowadzisz samochód pamiętaj o prawidłowej pozycji, a także regularnym wykonywaniu ćwiczeń rozciągających i rozluźniających. Osteopata powinien pokazać Ci zestawy ćwiczeń dla ciebie.

Rafał Raczewski, osteopata Poznań, współwłaściciel For Clinic, dyplomowany fizjoterapeuta. Uczestnik licznych szkoleń z zakresu manipulacji trzewnych, terapii cranio-sacralnej, manipulacji powięzi i innych."

Rafał Raczewski, osteopata Poznań, współwłaściciel For Clinic, dyplomowany fizjoterapeuta. Uczestnik licznych szkoleń z zakresu manipulacji trzewnych, terapii cranio-sacralnej, manipulacji powięzi i innych.”

mgr Rafał Raczewski to osteopata i magister fizjoterapii, właściciel FOR Clinic w Poznaniu. Posiada doświadczenie w pracy z pacjentami z różnymi schorzeniami – od bólów mięśniowych przez problemy z układem pokarmowym aż po choroby przewlekłe. Ukończył kilkadziesiąt szkoleń z zakresu pracy z narządami wewnętrznymi, płynami, układem nerwowym, naczyniowym, psychosomatyką, endokrynologią i immunologią.