Rwa kulszowa to bolesna i uciążliwa przypadłość. Same leki przeciwbólowe i odpoczynek to za mało. Fizjoterapeuta i osteopatia może skutecznie pomóc w łagodzeniu objawów rwy kulszowej. Jakie są objawy rwy kulszowej i jak się ją leczy?

Co to jest rwa kulszowa?

Z odcinka lędźwiowego i kości krzyżowej wychodzi splot krzyżowy  z którego tworzy się nerw kulszowy. Nerw kulszowy to długi, dość gruby nerw(szerokość 1,5cm), który zaopatruje ruchowo tylną grupę mięśni uda oraz podudzie i stopę. W momencie, kiedy na korzeń nerwu kulszowego wywierany jest nacisk przez dysk znajdujący się w kręgosłupie dochodzi do dolegliwości bólowych nazywanych właśnie rwą kulszową.

Rwa kulszowa – objawy i przyczyna

Nagły ból od pleców do nogi – czy to rwa kulszowa?

Rwa kulszowa może pojawić się nagle np. na skutek dźwignięcia ciężaru z pozycji zgięciowej kręgosłupa (zamiast, prawidłowo – z nóg). Czasami ruch ten połączony jest dodatkowo ze skrętem co powoduje gwałtowne przemieszczenie się dysku (tzw. ostry dysk), który zaczyna uciskać nerw kulszowy powodując rwę kulszową. Ból może pojawić się nagle, w dole pleców i promieniować silnie w dół do nogi. Ból jest często bardzo silny, czasami uniemożliwia wyprostowanie się i chodzenie. Ból potrafi spowodować nawet kichanie czy parcie na toalecie.

Nagły ból od pleców do nogi – co zrobić?

W takim przypadku należy udać się do lekarza aby sprawdzić czy nie doszło do “wypadnięcia dysku”. Być może zlecone zostanie wykonanie badań obrazowych. Jeśli doszło tylko do przemieszczenia i ucisku na nerw lekarz zaleci najprawdopodobniej odpoczynek, leki przeciwbólowe oraz rozluźniające. To jest także moment aby z rwą kulszową udać się do fizjoterapeuty i osteopaty.

Narastający ból pleców promieniujący do nogi – co zrobić?

Rwa kulszowa nie zawsze pojawia się nagle. Czasami jest to przewlekły problem, który pojawia się na skutek zmian w lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Objawy przewlekłej rwy kulszowej to:
  • Bóle w lędźwiowym odcinku kręgosłupa, bóle w dole pleców
  • Ból może promieniować do uda, łydki, a nawet stopy
  • Ból może stopniowo schodzić coraz niżej, od pleców do stopy
W takiej przewlekłej postaci rwy kulszowej ból nie jest od razu „nie do wytrzymania”. Przebieg nie jest ostry, jednak jeśli będziemy lekceważyć te objawy to w którymś momencie stan znacznie się pogorszy, a ból stanie się znacznie silniejszy. Dlatego już na samym początku pojawienia się wyżej wymienionych objawów warto udać się do fizjoterapeuty i osteopaty.
  Rwa kulszowa jest bardzo bolesna. Pacjenci często ludzie biorą leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, rozluźniające i na tym kończą terapię, która często trwa tygodniami a nawet miesiącami. Czasami to pomaga, natomiast nie jest to tak efektywne jak wówczas kiedy wdrożona zostaje osteopatia i fizjoterapia. Dodatkowo lecząc tylko objawy jest znacznie  większe prawdopodobieństwo nawrotów bo nie jest zlikwidowana przyczyna rwy kulszowej.
Rwa Kulszowa

Ból pleców promieniujący do nogi – czy to na pewno rwa kulszowa?

Należy pamiętać, że nie zawsze ucisk na nerw wynika z ucisku przez dysk. Na przebiegu nerwu jest wiele struktur, które mogą go uciskać i podrażniać. Czasami jest to np. napięty mocno mięsień (np. syndrom mięśnia gruszkowatego)albo nawet zmiana nowotworowa.  Przyczyną rwy kulszowej może być więc także zablokowany staw, bolesne punkty spustowe itd. W przypadku każdego bólu pleców warto udać się do osteopaty, który pomoże ocenić jaka może być przyczyna dolegliwości czy jest to prawdziwa rwa czy rzekoma, a w razie potrzeby skieruje na badania obrazowe lub do lekarza – neurologa, neurochirurga.

Rwa kulszowa – co może zrobić osteopata?

Osteopata podchodzi do problemu rwy kulszowej bardzo holistycznie. Najpierw przeprowadza badania neurologiczne sprawdzając między innymi czucie skórne, siłę mięśniową, odruchy. Może okazać się, że ból nie wynika z ucisku na nerw kulszowy, ale na inne nerwy lub struktury. Kiedy znane jest już źródło problemów neurologicznych wówczas terapeuta przechodzi do badania osteopatycznego, aby znaleźć przyczynę, która spowodowała dolegliwości neurologiczne. W czasie terapii osteopata pracuje nad różnymi tkankami i narządami: kręgosłupem, mięśniami, nerwami, żyłami. Celem jest zlikwidowanie wzorców napięć, które sprowokowały dolegliwości bólowe. W efekcie poprawiany jest drenaż żylny wokół kręgosłupa, dzięki czemu stan zapalny może być szybciej “ugaszony” dodatkowo zmniejsza się nacisk na nerw kulszowy  –  natomiast wzrasta jego mobilność względem pozostałych tkanek.

Rwa kulszowa w ciąży – przypadek pacjentki

Ze względu na zmiany zachodzące w ciele może zdarzyć się, że pojawi się rwa kulszowa w ciąży. Pacjentki zwykle bardzo cierpią, ale ze względu na dobro płodu nie chcą zażywać silnych leków przeciwbólowych. Rozwiązaniem jest wizyta u osteopaty. Mgr Rafał Raczewski, osteopata z Poznania ma pod swoją opieką wiele takich pacjentek.
Kobieta 30 lat w 4 miesiącu ciąży pojawiła się w gabinecie z bólem lędźwi z promieniowaniem do biodra. Ból uniemożliwiał chodzenie, pojawiał się również w nocy podczas zmiany pozycji a długie stanie nasilało dolegliwości. W badaniu osteopatycznym okazało się że jest ograniczona ruchomość macicy, a spojenie było zaburzone co wpływało na całą równowagę miednicy i odcinka lędźwiowego.  Zauważono też duża asymetrie w postawie i duże napięcie i sztywność mięśni szyi jak i lędźwi. W terapii uruchomiono więzadła macicy, spojenie łonowe, kość guziczną która negatywnie oddziaływała na napięcie mięśni dna miednicy i kręgosłupa lędźwiowego, pracowano również na kościach ciemieniowych i skroniowych. Kolejna terapia odbyła się po 3 tygodniach – efekt zmniejszenie bólu aż o 50%, ból nie wybudzał w nocy, jedynie problematyczne było długie stanie. Ból „cofnął się”  do okolicy lędźwi. Zauważono, że postawa była bardziej symetryczna, a napięcie zdecydowanie mniejsze. W drugiej terapii skupiłem się nad pracą nad odcinkiem lędźwiowym i okolica klatki piersiowej. Dało to komfort pacjentce która od razu poczuła różnicę. Zaproponowano pacjentce aby pojawiła się jeszcze kilka razy, aby czuła się komfortowo w ciąży a następnie przygotować ja do porodu. Należy zaznaczyć, że zdrowie kobiet w ciąży i ich dobre samopoczucie i forma ma istotny wpływ na rozwój dziecka oraz na poród. Z doświadczenia zauważyłem że pacjentki które prowadziłem przechodziły lepiej poród – był on łatwiejszy, a Panie wracały szybciej do formy.

Więcej na temat osteopatii w ciąży przeczytasz tutaj!

Rwa kulszowa – ile trwa terapia u osteopaty?

W zależności od tego jak ostry jest stan potrzebne będę 1-2 wizyty w ciągu jednego tygodnia. Następnie terapeuta i pacjent obserwują jaka będzie reakcja organizmu. W przypadku bardzo ostrego stanu mogą być konieczne 3-4 wizyty, aby wyjść z stanu ostrego.

Rwa kulszowa czy trzeba leżeć?

Odpoczynek i regeneracja tkanek w rwie kulszowej ma ogromne znaczenie. Obok terapii osteopatycznej i leków zaordynowanych przez neurologa konieczne jest leżenie, unikanie wysiłku, gwałtownych ruchów. Leżenie jest bardzo ważnym elementem terapii, przynajmniej przez kilka pierwszych dni. Zbyt szybki i gwałtowny powrót do normalnej aktywności może spowodować, że dolegliwość nie zostanie do końca wyleczona i problem będzie nawracał.
Wielu pacjentów uważa, że skoro leki przeciwbólowe działają to nie muszą odpoczywać. Czasami, zadowoleni po efektach już jednej terapii u osteopaty zaprzestają dalszego leczenia. To błąd, ponieważ rwa kulszowa, jak każda dolegliwość wymaga tego, aby organizm miał czas się zregenerować.

Rafał Raczewski Osteopata Fizjoterapeuta For Clinicmgr Rafał Raczewski to osteopata i magister fizjoterapii, właściciel FOR Clinic w Poznaniu. Posiada doświadczenie w pracy z pacjentami z różnymi schorzeniami – od bólów mięśniowych przez problemy z układem pokarmowym aż po choroby przewlekłe. Ukończył kilkadziesiąt szkoleń z zakresu pracy z narządami wewnętrznymi, płynami, układem nerwowym, naczyniowym, psychosomatyką, endokrynologią i immunologią.