Skręcenie czy zwichnięcie kostki – gdyby odpowiedź na to pytanie była taka prosta! Niestety, ale „na oko” czasami trudno ocenić czy doszło do skręcenia czy zwichnięcia. Poznaj różnicę i zobacz co powinieneś zrobić!

Skręcenie czy zwichnięcie kostki – ta sama nazwa, inny uraz!

Skręcenie kostki i zwichnięcie kostki to pojęcia, które często pacjenci używają zamiennie. Zwykle dotyczą one urazów w obrębie stawu skokowego, które potocznie nazywa się właśnie określeniem „kostka”. Warto jednak wiedzieć, że skręcenie kostki i zwichnięcie kostki nie oznaczają tego samego urazu! Niesyty, ale samodzielnie trudno określić z którym urazem ma się do czynienia, dlatego warto udać się do lekarza lub fizjoterapeuty.

Czym się różni skręcenie od zwichnięcia kostki?

Staw skokowy, bo o nim cały czas mówimy znajduje się między piszczelą i strzałką, kością skokową oraz kością piętową. Staw to po prostu połączanie dwóch kości.
  • Skręcenie kostki dotyczy jedynie tkanek miękkich i  zwykle nie towarzyszą temu poważniejsze urazy takie jak zerwanie więzadeł czy uszkodzenie torebek stawowych.
  • Zwichnięcie kostki jest sytuacją poważniejszą, ponieważ zwykle towarzyszą mu wyżej wymienione powikłania na skutek przesunięcia się względem siebie powierzchni stawowych. Dlatego, pomimo, że pacjent sam często nie jest w stanie rozróżnić czy doszło do skręcenia czy zwichnięcia, z punktu widzenia fizjoterapii i rehabilitacji ma to kluczowe znaczenie.

Skręcenie czy zwichnięcie kostki – podobne objawy, inny uraz

Objawy zwichnięcia kostki mogą przypominać objawy skręcenia, jednak zwykle mają inną intensywność. Dla laika jednak może być trudne, aby te dwa urazy od siebie odróżnić. Objawy skręcenia kostki to:
  • Ograniczona ruchomość
  • Ból
  • Obrzęk
  • Zasinienie
Objawy te mają jednak niewielkie nasilenie, nie są aż tak dokuczliwe. Pamiętajmy jednak, że ocena bólu jest często bardzo subiektywna. Dla kogoś już objawy skręcenia mogą być bardzo dokuczliwe i bolesne. Obrzęk czy opuchlizna w skręceniu kostki może pojawić się nawet po kilku godzinach od daty wystąpienia urazu.

Objawy zwichnięcia kostki są mocno nasilone, ból często uniemożliwia funkcjonowanie. Staw jest często zdeformowany, opuchlizna pojawia się niemal natychmiast.

Jak już zostało wspomniane, mimo różnic pacjent często nie potrafi odpowiedzieć sobie na pytanie czy to zwichnięcie czy skręcenie. W przypadku silnego bólu, obrzęku, zasinienia które nie ustępują konieczna jest wizyta u specjalisty. Dodatkowo warto aby odbyła się ona jak najszybciej, ponieważ w przypadku skręcenia opóźnianie rozpoczęcia leczenia może mieć poważne konsekwencje.

Fizjoterapia po skręceniu kostki lub zwichnięciu kostki

Kiedy doznamy urazu kostki warto jak najszybciej uda się na wizytę do fizjoterapeuty. Pomoże on ocenić sytuację. W przypadku skręcenia jest w stanie jeszcze podczas tej samej wizyty znacząco poprawić stan nogi i przywracając jej ruchomość. Fizjoterapeuta przeprowadzi drenaż żylno- limfatyczny co złagodzi ból i obrzęk, a także popracuje nad napiętymi mięśniami. Jeśli jednak okaże się, że doszło do skręcenia to powinien skierować pacjenta na SOR w celu wykonania badań obrazowych i konsultacji lekarskiej. Po wykonaniu zaleconych badań należy wrócić do gabinetu fizjoterapeuty w celu dalszej rehabilitacji i leczenia urazu.

O rehabilitacji po skręceniu kostki przeczytasz tutaj

Rafał Raczewski Osteopata Fizjoterapeuta For Clinicmgr Rafał Raczewski to osteopata i magister fizjoterapii, właściciel FOR Clinic w Poznaniu. Posiada doświadczenie w pracy z pacjentami z różnymi schorzeniami – od bólów mięśniowych przez problemy z układem pokarmowym aż po choroby przewlekłe. Ukończył kilkadziesiąt szkoleń z zakresu pracy z narządami wewnętrznymi, płynami, układem nerwowym, naczyniowym, psychosomatyką, endokrynologią i immunologią.